Sunday, June 7, 2009

KENANGAN KURSUS

Alhamdulillah. Berakhirlah kursus IRBM-JICA Criminal Investigation mulai 2 hingga 5 Jun 2009 di Akademi Percukaian Malaysia. Walaupun jadualnya cukup padat tetapi ilmu yang dicurahkan sangatlah berguna dan sukar diperolehi di tempat lain. JICA adalah agensi yang ditubuhkan di Jepun untuk membantu negara membangun dengan pelbagai bentuk kerjasama. Salah satu diantaranya, JICA dengan kepakaran National Tax Agency, Japan menyumbangkan kepakaran dalam bidang percukaian kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia. Negara matahari terbit itu yang telah melaksanakan Sistem Taksir Sendiri sejak tahun 1947 sudah semestinya layak berkongsi kepakaran kepada LHDNM yang baru sahaja melaksanakan STS ini mulai tahun 2001.

Selain daripada sistem penguatkuasaan undang-undang percukaian yang sangat digeruni oleh rakyat Jepun, sistem pendidikan di negara itu juga telah mendidik kepentingan membayar cukai kepada rakyatnya sejak dari bangku sekolah lagi. Menjadi satu kebanggaan kepada empunya diri sekiranya menunaikan tanggungjawab sebagai rakyat untuk turut sama membantu membangunkan negara.

Walaupun kadar kesedaran dan kepatuhan yang tinggi di kalangan rakyatnya terhadap kewajipan membayar cukai, terdapat sebilangan kecil yang tidak terlepas daripada sikap tidak bertanggungjawab. 'Case study' yang dibentangkan adalah diolah daripada kes sebenar yang diselesaikan dengan kaedah dan teknik siasatan terkini. Ilmu penyiasatan yang telah dibentangkan sangatlah berguna namun ada juga yang perlu diubahsuai sedikit-sebanyak bagi menyesuaikan dengan keadaan Malaysia. Malaysia tidak mustahil akan mencapai tahap keberkesanan dan kecekapan NTA, Japan ini sedikit masa lagi jika dilihat kepada perkembangan dan kerjasama yang berjalan mutakhir kini.

Sedikit gambar kenang-kenangan untuk tatapan para pembaca.

Di hadapan; penceramah Mr Teruo Nakano, Chief, Riview Section, Criminal Investigation Division, NTA, Japan dan penterjemah Ms Rika Watanabe.

Makan malam bersama KP Hasil Dalam Negeri Malaysia; Dato' Hasmah Abdullah (kanan sekali). Berdiri; Ms Kasumi Miura, Depannya; Mr Muroya, berT-shirt jalur; Mr Masato Yamamoto, Kiri sekali; Pn Siti Rosnah.

Ms Kasumi Miura, Investigator, International Division (Criminal Investigation), TRTB, Japan beramah mesra dengan KP Hasil Dalam Negeri Malaysia semasa majlis makan malam.

Tanda penghargaan kepada salah seorang penceramah. Pengarah Akademi Percukaian Malaysia menyampaikan cenderahati kepada Mr koichi Muroya, Assistant Director, Criminal Investigation Division, NTA, Japan.


Majlis Penutup dan Penyampaian Sijil. Wakil JICA (Japan Interntional Corpoation Agency) menyampaikan ucapan.

0 comments: