Thursday, April 30, 2009

Renungan di Kala Senja

Fuhhh!!! Lega rasanya... Lancar sedikit perjalananku selepas ini. Aku berjaya melepasi kawasan yang sentiasa berlaku kesesakan lalulintas. Setiap hari aku berjaya melepas kawasan ini semasa pulang dari tempat kerja, terasa sungguh lapang dada ini. Bagaikan semua masalah yang berserabut telah hilang bersama hilangnya kilauan lampu merah tanda kereta dihadapan sedang menekan brek. Begitulah perjalanan pulang yang perlu ditempuh dari Shah Alam ke Kuala Lumpur.

Selepas seketika, aku menelusuri jalan yang dihimpit kiri kanannya dengan rumah kediaman. Pelbagai bentuk rumah dan begitulah juga dengan penghuninya. Seperti telah tersurat, aku seringkali menelusuri jalan ini di waktu senja menjelang. Sekejap sahaja lagi laungan azan maghrib akan dikumandangkan menandakan masuknya waktu maghrib bagi kawasan KL dan kawasan-kawasan yang sewatu dengannya.

Apakah hari ini aku juga akan melihat perkara yang sama akan berlaku? Rupa-rupanya begitulah juga keadaannya. Seorang lelaki lewat usia dengan berseluar pendek, masih termenung di hadapan pagar rumahnya. Duduk di atas tembok sambil merenung sekeliling walaupun semua jirannya sudah bersiap sedia berpakaian segak untuk mengimarahkan rumah Allah yang tidak jauh dari situ. Usianya nampak seperti sudah melepasi 58 tahun. Rambutnya kusut, berselipar jamban dan berwajah muram. Sudah lebih setahun aku memerhatikan ‘fenomena’ ini berulang kali dan rasanya orang ini bukanlah tidak siuman.

0 comments: