Sunday, March 1, 2009

CINTA KEPADA RASULULLAH

Ummat Islam baru menyambut ulangtahun Maulidurrasul. Tarikh memperingati kelahiran kekasih Allah ini sebenarnya satu milestone untuk kita menyemak kembali perjalanan hidup di alam fana (akan binasa) sebagai musafair ke alam baqo (yang kekal abadi).

Lahirnya ke dunia tanpa tangisan. Sudah dikhatankan. Dalam keadaan 'nazifan' (tidak kotor dengan setitik darahhpun). Talipusat sudah terpotong. Ibu baginda langsung tidak merasai kesakitan semasa melahirkan baginda.

Jasanya bukan sahaja membawa kesejahteraan di dunia, malahan menjamain keselamatan di akhirat. Sungguh memalukan sekiranya kita tidak mencintai kekasih Allah ini sedangkan bukan sahaja orang kafir mengasihinya malahan binatangpun turut mengasihi baginda.

Ketika Rasulullah hidup, baginda seringkali memberi makan kepada seorang yahudi yang tua dan buta di pasar Madinah. Setelah kewafatan baginda, Saidina Abu Bakar ingin meneruskan amalan Rasulullah ini.
Ketika Abu Bakar menyuapkan kurma ke mulut orang Yahudi ini,
Orang yahudi ini bertanya; Siapakah kamu?
Jawab Abu Bakar; Aku seorang khalifah yang memerintah kerajaan ketika ini.
Balas orang Yahudi itu; sebab itulah tidak sama. Masa dulu selepas aku telan buah kurma ini barulah aku disuapkan dengan yang baru kerana aku tiada gigi untuk mengunyah dengan cepat. Siapakah orang sebelum engkau itu?
Jawab Abu Bakar; Itulah Rasulullah...
Selepas orang Yahudi itu tahu, terus mengucap kalimah "LAA ILAAHA ILLALLAH"

Kisah lain berlaku selepas Perang Khaibar, iaitu peperangan menentang tentera Yahudi. Hasil rampasan perang ini, baginda memperolehi seekor kaldai.
Baginda bertanya; Siapa nama kamu?
Jawab kaldai itu; Nama aku ialah Ya'bur.
Baginda memberitahu; Sekarang aku menjadi tuanmu. Bagaimana hidupmu dengan tuanmu yang lalu.
Jawab Ya'bur; Aku selalu disakiti oleh tuanku. Aku selalu dipukul. Kadang-kala akupun sengaja menjatuhkan dia kerana ingin membalas kembali kezalimannya.
Sepanjang tempoh baginda menjadi tuan kepada Ya'bur ini, Ya'bur begitu senang sekali berbakti kepada tuannya sehinggalah baginda wafat.
Setelah Ya'bur mengetahui kewafatan baginda, Ya'bur menangis sehingga berlinangan air mata. Kasih Ya'bur kepada baginda tidak ada galang gantinya. Akhirnya akibat terlalu sedih Ya'bur terjun ke dalam sebuah perigi buta kerana tidak sanggup menjadi tunggangan kepada orang lain.

Begitulah 2 kisah ringkas yang boleh kita ambil iktibar. Untuk menambah kecintaan kepada Rasulullah ini, marilah kita sama-sama mempelajari sirah baginda agar kita merasakan diri ini lebih dekat dan bertambah kasihnya kepada baginda.

Akhir kata renugkanlah kata-kata pujangga di bawah ini;
Kejahatan yang dibalas dengan kejahatan namanya DENDAM
Kebaikan yang dibalas dengan kejahatan ertinya ZALIM
Kejahatan yang dibalas dengan kebaikan itulah MULIA dan TERPUJI

Belajarlah Daripada Lebah

Lima Perkara Tentang Lebah

1. memilih sumber yang baik-baik
Lebah tidak akan mendapatkan sumber untuk menghasilkan madu daripada sumber-sumber yang kotor. Lebah akan memilih bunga-bunga yang terbaik sahaja untuk menghasilkan madu lebah.

2. mengeluarkan hasil yang baik-baik
Madu lebah yang dihasilkan sangat berguna terutamanya dalam penjagaan kesihatan. Khasiatnya terbukti dapat menyembuhkan pelbagai penyakit malah baik dalam mengekalkan kesihatan apabila dijadikan amalan mengambilnya setiap hari.

3. menyerang apabila diganggu / dijolok
Sifat lebah ini tidak akan menyerang kecuali diganggu. Kalau tidak dijolok lebah tidak akan mengganggu sesiapapun.

4. memastikan tempat yang dihinggap kekal baik apabila hendak meninggalkannya
Lebah yang kepenatan terbang mencari bunga akan hinggap untuk berehat di ranting-ranting kayu. Lebah ini akan pastikan ranting tempat yang dihinggapnya tidak akan rosak malah tercalarpun dipastikannya tidak berlaku.

5. menyiapkan sarangnya sehingga dapat menghasilkan madu kemudian akan berpindah ke tempat lain untuk menghasilkan madu yang baru
Inilah sifat lebah yang sangat mulia. Ianya akan berusaha menyiapkan sarangnya sehingga menghasilkan madu lebah tanpa kenal erti putus asa. Selepas itu lebah tersebut akan berpindah ke tempat lain untuk menghasilkan madu kali yang seterusnya. Lebah tetap berjasa walaupun hasil usahanya kemudiannya dinikmati oleh orang lain.

alfateh.